My Slide Pages

6 Apr 2011

Melepasi 1000 contact di 10m SSB 2011

Alhamdulillah, syukur. Semoga artikel saya ini tidak ditamatkan dengan perasaan dan niat negatif. Hingga pada saat ini jam 13.00 UTC atau 9mlm waktu tempatan saya telahpun berjaya melepasi 1000 contact di 10m hanya untuk tahun 2011. Tahun lepas punya tak dapat nak sahkan sebab saya punyai masalah kehilangan catatan log qso 10m untuk bulan November dan Disember. Tiada yang mustahil di band yang unik ini. Semalam merupakan dx yang banyak yang saya dapat iaitu hampir melebihi 150 contact berjaya dilakukan di mana band membuka dua kali iaitu pada belah petang dan sebelum menjelang tengah malam. Stesen ke 1000 saya ialah A41KJ iaitu Mr Siddiq dari Oman.

Sejak beberapa hari ini, ramai stesen dx memperkatakan bahawa 10m kini berada pada pusingannya. Banyak stesen-stesen lama muncul semula selepas 5 hingga 10 tahun tidak ke 10m. Saya dapat lihat banyak stesen asia berjaya tembusi U.S.A pada waktu malam dimana ianya tidak pernah berlaku sepanjangan pemantauan saya di 10m. Saya perhatikan juga jumlah sunspot dan solar flux tidaklah setinggi pada bulan febuari yang lalu tetapi keadaan band cukup memberangsangkan. Cuma masalah qrm merupakan halangan utama dalam bulan ini. Rata-rata banyak stesen dx yang lain mengalami masalah ini. Semalam merupakan hari yang unik juga bagi saya di 10m. Pile-up saya di eropah telah dijawap oleh stesen dari Venezuela dan Martinique (FM5AA). Saya cuba pusing antena menghala ke kepulauan Carabbean tetapi kurang baik penerimaannya. Mungkin saya berkerja untuk Long Path atau sesuatu yang berlaku di lapisan ionosfera di eropah.

Selamat berada di 10m. Tahniah kepada Ijat 9w2ejt kerana menyahut cabaran saya di 10m :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.