My Slide Pages

10 Apr 2013

1st in Action 9M4SG - CQ WPX SSB 2013

Pada 30 Mac 2013, telah berlangsung CQ WPX SSB 2013 di mana rasa rasakan paling ramai stesen dari Malaysia yang melibatkan diri dalam pertandingan radio contest ini. Anda boleh baca ulasan dari blog Zaki 9M2ZAK (klik sini) dan Bang Lehan 9W2SBD (klik sini). Kemeriahannya memang diluar jangkaan.

Kenapa 9M4SG? sudah pasti callsign yang ringkas membolehkan kami bersaing lebih sihat dengan stesen-stesen DX diluar sana dengan callsign yang jauh lebih ringkas seperti B1P, B1C, YE3J, DZ1B, 4H1T, LZ9W, 9Y9K dan banyak lagi. Pernah dahulu saya berjaya hubungi dengan callsign hanya A5 dari Bhutan. Ya! hanya dua abjad je A5, dan saya ada Qsl kad beliau. Lucu pun ada sebab pada mulanya saya kompius kenapa pendek sangat.. ker salah pendengaran.. kat qrz.com memang tak ada. Sampai ada stesen Australia yang tegur 'please add anather more alphabet' hehehe. Tapi itulah yang berlaku. Yang penting Prefix melambangkan DXCC. Callsign-callsign khas ini hanyalah digunakan pada special event dan permohonannya tidak lah mudah seperti permohonan biasa. 9M4SG sememangnya dipilih kerana abjad '4S' merujuk kepada special event callsign dan ianya juga merupakan prefix unik untuk pemburu-pemburu multiplier dalam CQWPX. WPX ialah merujuk kepada World Prefix maka tidak hairanlah kita akan jumpa prefix aneh-aneh dalam contest berkenaan. Sememangnya wujud prefix unik ini kerana ianya di'reserve bagi sesetengah negara (DXCC). Abjad 'G' tidaklah memberi makna apepun sekadar memudahkan pengucapannya sewaktu dalam contest seperti callsign 9M2SM dan 9M4CC.

Kesah A5 .. jumpa bila search di DXsummit

Kami mula merancang beberapa bulan yang lalu sebelum berkumpul pada hari jumaat 29 Mac. Dengan menggunakan 3 antenna yagi untuk 10m, 15m dan 20m dan antena wire untuk 80m dan 40m dengan tambahan antena delta-loop 10m pada saat-saat akhir. Alhamdulillah kami berjaya setup kesemuanya sehingga tengah malam. Terima kasih atas kehadiran rakan-rakan dari Johor Bahru yang juga tiba pada hari Jumaat untuk berkampung selama sehari iaitu 9M2BAL, 9M2UST dan 9W2HWR. Kami memilih kategori Multi-Operator Multi-Transmitter agar semua ahli dapat beroperasi pada setiap band dan mengelakkan sebarang pertembungan kategori bagi rakan-rakan dari Malaysia yang menyertai contest ini. Walaupun ianya pengalaman pertama kami, segala kekurangan akan kami pelajari untuk event-event seterusnya insha-allah.

Lokasi event kami ialah terletak di Homestay Parit Penghulu Merlimau Melaka yang berhampiran dengan sempadan Muar. Lokasi ini kami pilih kerana mempunyai ruang bagi pemasangan antena, kemudahan logistik serta kos penginapan mampu bayar (hehe). Kami juga secara tidak langsung mempromosikan produk pelancongan Melaka. Semasa kami menjalankan aktiviti ini, terdapat pelajar-pelajar Hong Kong yang sedang berkampung dalam Homestay ini. 

Contest yang berakhir pada 1 April ini disertai oleh saya (9M2ESM), 9M2AUR, 9M2YOT, 9M2MHG, 9M2TRD, 9W2FNN, 9W2EJT, 9W2GSG, 9W2FNN, 9W2BHB dan 9W2JUM. Walaupun mata pungutan markah kami tidak besar seperti rakan-rakan lain, ianya pengalaman berharga buat kami di mana kami dapat mempelajari cara contest, pengalaman setup, pengendalian HF dan pelbagai lagi. Tq buat chef 9W2FNN - Masakan terbaik. Terima kasih tak terhingga kepada penyumbang-penyumbang yang sudi membantu aktiviti kami seperti 9M2YRS, 9M2AIS, 9M2SGN, 9M2AVB, 9W2TET, 9W2DXL, dan ramai lagi. Saya doakan kalian semua di'kaya'kan rezeki dengan rezeki yang banyak. Tq juga kepada pengunjung-pengunjung yang datang menjengok kami seperti 9M2NAM, 9W2JAR dan beberapa lagi rakan lain. Ulasan seterusnya insha-allah akan dimuatkan pada blog khas Melaka DX Team. Sekian dan mohon maaf jika ada kekurangan dari saya.


Gambar lokasi event. Sumber 9M2BAL

Gambar 9M4SG operated by 9M2YOT

Gambar operator-operator 9M4SG

Gambar 9M4SG operated by 9W2GSG

Gambar baju event kami

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.