My Slide Pages

10 Apr 2013

Hot weather and 10m band propagation

Panas ... memang panas ... semalam ada rakan dari Gelang Patah 9W2YBO rakan sepengajian bagitau cuaca memang panas .. bukan siang hari bahkan malam hari hehehe.. Cuaca di Muar pun panas juga. Apek kedai motor tempat saya repair motor minggu lepas pun mengeluh terpaksa pasang air cond kat rumah. Kebetulan semalam 10m band juga membuka, dilaporkan Amzari 9W2GEO dapat menghubugi NA (USA) pada waktu malam melalui Europe. Memang suatu yang hebat! Jarang sekali berlaku.

Adakah setiap kali cuaca panas 10m akan membuka? Jawapannya tidak. Ianya secara kebetulan. Para saintis matahari masih lagi mengkaji perkaitannya. Pelbagai faktor perlu diambil kira apabila mengaitkan keadaan propagasi membuka terhadap sunspot, solar flux, A index dan K index yang didapati daripada matahari. Jika propagasi ini membuka ianya mungkin hanya berlaku setempat. Jumlah sunspot juga bergantung kepada tempoh lama ianya berlaku dan koordinat nya daripada matahari. Beberapa persoalan juga perlu dijawab dalam memperihal keadaan matahari seperti pergerakkannya dan putarannya. Para saintis masih mencari jawapan yang tepat. Pernah juga saya mengalami di mana sewaktu ralaman propagasi HF membuka, radio HF 10m saya hanya mendengar bunyi noise yang amat tinggi sepanjang hari. Adakah ianya propagasi setempat. Propagasi yang dimaksudkan dikalangan ham tempatan ialah sky wave propagation atau propagation jarak jauh. Ianya menggunakan lapisan ionosfera sebagai pembias semulajadi. Walaupun data dari matahari diperolehi ... bentuk keadaan layer ini juga perlu dilihat perkaitannya. Terdapat web iaitu IPS dari Australia (lihat ini) yang mewujudkan peta keadaaan ionosfera ini.

Sumber dari tok pawang angin HF. http://rigreference.com/solar

Apepun kredit diberikan kepada saintis-saintis luar.. mana saintis tempatan ya. Malaysia harus ke depan dalam bidang ini. Memang diketahui Angkasa UKM dan Jabatan Fizik UM berada pada landasan ini. Ahli ham radio pun boleh terlihat sama .. boleh ker? boleh ... kebanyakkan saintis yang mengkaji matahari ini dipanggil ahli radio astronomi. Yaa mungkin akan datang saya akan ceritakan mengenai radio astronomi ini. Secara sejarah, manusia terawal yang mempelopori kajian radio astronomi ini ialah seorang operator radio amatur. Nama beliau ialah Grote Reber W9GFZ (SK) dari Chicago. Beliau menjumpai bunyi yang yang unik di galaksi apabila menghala antena parabolik beliau ke angkasa pada 1938. Baca kisah beliau di sini dan di sini. Antena beliau kini diletakkan di muzium (NRAO) sebagai bahan bersejarah. Mungkin ada pengajaran yang boleh diambil pada kisah ini.

Apapun cuaca panas memang panas hehe lihat sahaja maklumat yang saya perolehi pada setiap lokasi dibawah:


Dilaporkan cuasa di sesetangah lokasi di Filipina mencecah 38 celcius.

Cuaca panas di Pulau Pinang dilaporkan oleh bernama mencerah 35 celcius pada 1 April lepas.


Cuaca di Bangkok pada hari ni 10 April ialah 37 celcius walaupun mendung? Sumber : http://www.accuweather.com/

Cuaca panas di beberapa daerah besar di Indonesia walaupun hujan lebat di sesetangah tempat?

Cuaca di Mekah hari ini jam 6.25 pm waktu Malaysia.

Apa yang perlu dilakukan? Seperti biasa, cuma kurangkan aktiviti luar ketika cuaca panas, minum air banyak dan berehat bersama keluarga di rumah. Bagi kaki DX 10m, buka radio and let rumble the band hehehe.. Semoga enjoy dengan hobi ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.