My Slide Pages

23 Apr 2018

Sukarelawan Radio Amatur @ Perkhemahan Pandu Puteri & Jambori Pengakap MRSM Zon Selatan 2018

  
Pada 21hb April 2018 yang lalu, saya bersama team dari Persatuan Radio Amatur Muar Johor berkesempatan mengambil bahagian sebagai sukarelawan radio amatur bagi menjalankan aktiviti pameran dan yang berkaitan dengan radio amatur sempena Perkhemahan Pandu Puteri & Jambori Pengakap MRSM Zon Selatan 2018.

Alhamdulillah, kita menerima jemputan berkenaan agak awal dan beberapa persiapan dapat dikenalpasti. Pada awalnya kami merancang untuk menjalan 4 aktiviti yang dibahagikan kepada 4 team kecil iaitu:

Lokasi 1 : Sudat pameran dan komunikasi VHF - 9M4PMC
Lokasi 2 : Komunikasi VHF - 9M4CMR
Lokasi 3 : Kod Morse dan Phonetik.
Lokasi 4 : Ceramah penerangan asas berkaitan radio amatur.

Berikut adalah team yang hadir dalam aktiviti ini: 9M2DA (ketua), 9M2ESM, 9W2ZZS, 9W2LMC, 9W2DAF, 9W2MLS, 9W2URM, 9W2CPJ, 9W2JRH dan 9W2JBU. Berdasarkan tentatif yang diberikan, aktiviti bermula jam 9.00 pagi hingga 12.00 tengah hari. Seawal jam 7.30 pagi, kami telah hadir untuk persiapan tempat sebelum jam 9.00 pagi. Dianggarkan seramai 100 lebih orang pelajar yang hadir pada perkhemahan ini. Berdasarkan suasana dan persekitaran yang ada, kami bahagikan team kepada dua iaitu Lokasi 1,3 dan 4 di tempat perkhemahan pengakap dan Lokasi 2 di perkhemahan pandu puteri. 


Sepanjang perjalanan aktiviti pelajar didedahkan tentang radio amatur dan mencuba komunikasi dan menunjukkan minat. Kami tamatkan aktiviti kami pada jam 1.45 petang. Terima kasih pada semua yang hadir memberi sokongan dan terima kasih serta tahniah pada MRSM Muar selaku penganjur. Tak lupa pada Cikgu Azlan dari MRSM Muar yang banyak berhubung dengan kami bagi menjayakan aktiviti dari radio amatur, terima kasih diucapkan. 73 De 9M2ESM.
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.