My Slide Pages

27 Okt 2015

AH4

AH4 merupakan automatik tuner keluaran ICOM yang beroperasi untuk semua frekuensi HF serta 50 MHz dalam radio amatur. Tahniah bagi siapa yang telah memiliki barang ini.


Berdasarkan pada rajah di atas yang diambil daripada manual AH4, satu kabel sepanjang melebihi 7 meter atau 23 kaki perlu diikat pada AH4 untuk membolehkannya ianya digunakan pada frekuensi dari 3.5 hingga 54 MHz. Manakala kuasa maksimum yang boleh digunakan pada AH4 ialah 120 Watt sahaja. Anda juga boleh menggunakan panjang tertentu untuk beropearasi pada frekuensi tertentu menggunakan rumus di atas tetapi rugi sebab anda boleh gunakannya pada keseluruhan band dengan menggunakan kepanjangan kabel yang disarankan iaitu melebihi 7 meter atau 23 kaki.




 Rajah di atas menunjukan bagaimana kedudukan antena dan penggunaan AH4 di base station mahupun dalam keadaan mobile. Jangan lupa untuk GROUND antena anda.


Rajah di atas menunjukkan di mana cadangan cara GROUND AH4 dan jangan lupa balut connector anda mennggunakan rubber tape pada AH4. Kalau kita tengok review kat eham.net rata-rata bagi rating 5/5 dan pelbagai antena dia boleh tune, kuasa pemancaran sahaja 120 watt yang membatasi model ini. Sekian. Khas buat rakan ku zul 9W2MWZ.

Video 1 : Menggunakan kabel sepanjang 42 meter.

Video 2 : Menggunakan kabel sepanjang 15 meter pada ketinggian 4 meter dari tanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.