My Slide Pages

29 Mac 2012

Get the Rare DXCC in 'Radio Contest'

Beberapa hari yang lepas telah berlangsungnya radio contest bagi CQ WPX SSB 2012. WPX adalah merujuk kepada world prefix, terdapat banyak prefix yang aneh-aneh yang akan muncul dalam contest ini dan tidak kurangnya DXCC yang agak jarang ke udara. Situasi seperti ini amat cukup dinantikan oleh sesetengah penggemar pencari DXCC untuk berhubung disamping melibatkan diri dalam radio contest. Dalam contest yang baru-baru ini saya telah berjaya berhubung dengan 100++ stesen bagi band 10m, 20m dan 15m yang berlangsung selama 2 hari. Aktiviti kali ini dijalankan secara santai kerana ada tugasan lain pada sesetangah keadaan.

Gambar shack yang kurang kemas semasa aktiviti radio contest baru-baru ini hihi

Di antara DXCC yang berjaya dihubungi ialah: China, East Malaysia, USA, Jepun, Taiwan, Australia, Indonesia, Cameroon, Belanda, Brazil, Namibia, Cape Verde, Serbia, Austria, Jerman, Itali, England, Russia, Perancis, Slovakia, Ukrain, Afrika Selatan, Hungary, Switzerland, Sepanyol, Bulgaria, Poland, Belgium, Croatia, Bosnia, Republik Czech, Slovenia, Filipina, Thailand, Canary Is, UAE, Madeira Is, Senegal dan Wales.

Manakala DXCC baru yang berjaya dihubungi ialah Barbados 8P5A, Martinque TO5K, Aruba P41P, Curacao PJ4Z, Virgin Is WP2Z dan Italy African IH9YMC. Kesemua DXCC baru ini diperolehi pada tengah malam di 10m. Cukup mengejutkan apabila dapat berhubung dengan DXCC sukar ini terutama yang terletak di kepulauan Carabean. Tahniah buat rakan dari Malaysia yang menyertai radio contest ini. Lagi ramai yang mengikutinya akan datang lagi meriah.

Video yang diambil setelah berjaya menghubungi PJ4Z stesen dari Curacao. Bila main aktiviti DX ini, kita akan dengar banyak negara atau nama entiti jajahan yang pelik dan membuka mata kita diluar dari kebiasaan.
de 9M2ESM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.